هدلایت چیست ؟

هدلایت چیست ؟

حتما تاکنون نام هدلایت را به واسطه سیر در بازار و اینترنت و در جستجوی لامپ و یا چراغ خودرو شنیده اید اما احتمالا با توجه به اسم نا آشنای آن و ظاهر نا ملموسش به سادگی از آن عبور کرده اید و یا حتی به جهت جدید بودن این تکنولوژی به آن روی آورده اید اما با این وجود شناخت کافی نسبت به ماهیت و کارکرد آن ندارید.

ما در تی پارت قصد داریم تمام آن چه که نیاز است شما درباره هدلایت بدانید را به طور جامع و کامل برایتان شرح دهیم و به بررسی همه جانبه این قطعه بپردازیم.

هدلایت چیست ؟

هدلایت نسل جدیدی از منبع نور خودرو است که برای روشن کردن مسیر در تاریکی استفاده می شود که در داخل کاسه چراغ ها و یا نورافکن داخل سپر تعبیه می گردد؛ به عبارتی برای فهم راحت تر می توان کارکرد هدلایت را به لامپ معمولی تشبیه کرد اما با سبک و سیاقی کاملا متفاوت.
هدلایت قطعه تکامل یافته تری از لامپ و حتی زنون به شمار می رود که هم به جهت ساختار و مصرف انرژی و هم به لحاظ امنیت و طول عمر بسیار بهینه تر از منابع نوری مذکور است.

مزایا و معایب هدلایت ها

مزایای هدلایت

هدلایت ها مزایای بسیاری در مقایسه با انواع دیگری از منابع نوری مانند لامپ های هالوژنی و لامپ های زنون دارند که همگی این موارد باعث می شود نگاه ها معطوف این قطعه شود و به گزینه بسیار مناسبی برای انواع خودرو ها بدل شود که در ادامه به آن های خواهیم پرداخت:

۱. سلامت و ایمنی بیشتر

گاهی پیش می آید که ما برای سنجش فاکتوری دست به دامان مقایسه شویم اهمیت امنیت ما را مجاب می کند تا ایمنی هدلایت را با لامپ زنون مقایسه کنیم.
در ساختار لامپ های زنون برای نور دهی بیشتر از گاز زنون استفاده می شود که در صورت اختلال در سیم کشی خودرو و یا بروز حادثه خود به تنهایی می تواند منجر به آتش سوزی گردد.
البته اگر که زنون ایمنی شما را تحت الشعاع قرار ندهد مدت زمانی طول نمی کشد که مشکلات مختلفی در سیم کشی خودرو پدید می آورد و سلامت خودرو را به خطر می اندازد.
مشکلات زنون ها به این موارد ختم نمی شود ، زنون با کور کردن دید رانندگان مقابل سلامت و ایمنی آن ها را نیز به خطر می اندازد؛ اما هیچ یک از مشکلات و مضرات ذکر شده در هدلایت ها یافت نمی شود زیرا سطح ایمنی هدلایت ها در مقایسه با سایر منابع نوری بسیار بالا می باشد.
این گفته بر مبنای سه منطق استوار است: اول این که مصرف برق هدلایت ها بهینه و پایین است در نتیجه سیستم برق رسانی خودرو متحمل فشار بیش از حد نمی شود. دومین عامل فن تعبیه شده در آن است که از گرم شدن بیش از اندازه جلوگیری به عمل می آورد و علاوه بر ممانعت از آسیب دیدگی ساختار داخلی آن ، مشکلات مشابهی که در سایر موارد می تواند منجر به آتش سوزی شود را رقم نمی زند و در آخر سومین دلیل را می توان در ساختار و بدنه بسیار مستحکم و مقاوم هدلایت جستجو کرد که در برابر فشار ها و ضربات مختلف و ممتد از خود مقاومت نشان می دهد.

۲. طول عمر بسیار زیاد

طول عمر هدلایت ها بسیار بیشتر از سایر انواع لامپ هاست به طوری که در بیشتر موارد از خود کاسه چراغ هم بیشتر عمر می کنند. این مقوله برای یک قطعه الکتریکی بسیار حیرت آور و در عین حال با اهمیت است؛ علت این طول عمر بالا را علاوه بر اینکه می توان به کیفیت بالای مواد و قطعات مورد استفاده در آن نسبت داد ، می توان در بخش پشتی و در واقع انتهایی هدلایت نیز جستجو کرد.
در این قسمت برای خنک سازی چیپ هدلایت از فن خنک کننده بهره گرفته شده که رمز افزایش مدت طول عمر هدلایت محسوب می شود در نقطه مقابل لامپ های هالوژنی و زنون حاوی چنین قطعه ای نیستند پس نمی توان از آن ها طول عمری به درازای هدلایت ها انتظار داشت.
عمر هدلایت ها معمولا بر حسب ساعت محاسبه و تخمین زده می شود. به عنوان مثال طول عمر هدلایت هشت طرفه ۵۰۰W عدی بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار ساعت تخمین زده می شود که بر حسب دقیقه عددی حدود ۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰,۰۰۰ دقیقه است در حالی که عمر لامپ های هالوژنی حداکثر ۵۰۰ ساعت است.

۳. استحکام و مقاومت در برابر شکنندگی

هدلایت ها از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و به سبب متریال استفاده شده در فرآیند تولید و ساخت آن ، در برابر تغییرات آب و هوایی و دمایی و حتی ضربات مهلک بسیار مقاوم اند به شکلی که در صورت بروز تصادف ، به احتمال زیاد چراغ خواهد شکست اما می توان انتظار داشت که هدلایت حتی در چنین شرایطی همچنان سالم باقی بماند بر خلاف لامپ ها که با کوچکترین ضربه از بین می روند.

۴. مصرف برق و انرژی کمتر

با توجه به نوع و ساختار هدلایت ها در می یابیم که این نوع منابع نوری انرژی الکتریکی کمتری مصرف می کنند و این یعنی برق کمتر و به تبع آن کاهش فشار روی باتری خودرو و به دنبال آن میزان سوخت مصرفی کمتر.
در مقابل برای روشن شدن برخی لامپ ها مانند زنون نیاز است تا به اندازه کافی گرم شوند این بدان معناست که برق و انرژی و در نتیجه سوخت بیشتری هم نیاز است.

۵. سرعت عملکرد

هماهنگی صدور فرمان با روشن شدن آنی چراغ می تواند در مواقعی بسیار مهم و حساس باشد. در زنون ها چنین اتفاقی صورت نمی گیرد زیرا برای روشن شدن آن ابتدا نیاز است که گرم شود و این یعنی delay در انجام فرآیند ، این در حالی است که هدلایت ها با استفاده از تکنولوژی های روز و پیشرفته به سرعت با صدور فرمان راننده روشن می شوند.

۶. میزان نوردهی بهتر و بسیار بالاتر

شاید بتوان به سادگی اظهار نظر کرد که یکی از مهم ترین فاکتور هایی که موجب می شود افراد به سمت هدلایت ها تمایل پیدا کنند قدرت نور هدلایت هاست. هدلایت ها به طور اختصاصی برای روشن نمودن مسیر تردد خودرو ها طراحی شده اند در نتیجه پرتو های متمرکز تری دارند (اما در سمت دیگر علت پیدایش لامپ های معمولی این مورد نبود) و با استفاده از تکنولوژی های توسعه یافته LED نظیر SMD, COB, CSP تولید می گردند.
با بهره گیری از این تکنولوژی ها هدلایت ها بسته به نوع شان ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد نور بیشتری نسبت به لامپ های هالوژنی از خود ساطع می کنند که این میزان حیرت انگیز است؛ یکی از جایگاه هایی که می توان از این میزان شدت نور بهره برد قسمت مه شکن خودرو هاست تا به طریق اولی نور را بشکافد اما مطلبی که بر شگفتی آن می افزاید این است که تکنولوژی های مزبور چنان نور تولیدی را ملایم تر و لطیف تر می کنند که این حجم از میزان نوردهی چشم سایر رانندگان را اذیت نکند و به معنای واقعی کلمه روشنای مناسبی را به دنبال داشته باشد.

روشنایی هدلایت

 

۷. نصب آسان

هدلایت ها ثمره چندین و چند سال تحقیق و مطالعه و طراحی و توسعه است لذا یکی از مواردی که باید روی آن اهتمام ورزیده می شد تا نتیجه این تلاش ها از سوی قشر مصرف کننده پس زده نمی شد سهولت در نصب و استفاده از آن است در نتیجه برای جلوگیری از تغییر در سیم کشی خودرو سوکت هایی مطابق استاندارد های جهانی در نظر گرفته شده است تا بتوان به سادگی ، هدلایت را روی همان جایگاه های اصلی پیچ کرد.

پایه هدلایت ها

۸. صرفه جویی در هزینه ها

شاید در نگاه اول قیمت بالای هدلایت شما را از خرید آن منصرف کند اما اگر به دنبال صرفه جویی هستید باید بدانید که به علت کیفیت ، استحکام و طول عمر هدلایت ها خرید آن ها در دراز مدت هزینه های شما را کاهش می دهد چرا که سال ها عمر می کند.

۹. تنوع رنگی عدید

نور لامپ های هالوژنی و زنون تنها به چند طیف رنگی محدود می شود در حالی که نور هدلایت ها طیف رنگی گسترده تر و زیبایی تری را در بر می گیرد.
این تمام ماجرا نیست برخی از هدلایت ها به صورت دو رنگ تولید می شوند که می توان رنگ آن ها را تغییر داد این موارد سبب می شود که هدلایت ها افراد با سلایق مختلف را جذب خود کند.

طیف رنگی مختلف هدلایت

 

۱۰. ظاهر لوکس

این شاخصه از مواردی است که صاحبان ماشین های لوکس را ترغیب میکند تا به هدلایت ها رو بیاورند.
در سمت دیگر دارندگان خودرو های معمولی نیز که به زیبایی خودرو خود اهمیت می دهند هم برای زیباسازی ظاهر اتومبیل خود از هدلایت ها استفاده می کنند.

۱۱. ضد آب

گاهی ممکن است به علت کیفیت پایین یا آب بندی نامناسب کاسه چراغ آب باران به داخل چراغ نفوذ کرده و باعث اختلال در اتصالات لامپ شود و عملکرد منبع نوری داخلی را تحت تاثیر قرار دهد؛ این جریان زمانی که منبع نوری حرارت بالایی داشته باشد موجب سردی و گرمی آن شده و به آن آسیب می رساند اما هدلایت نه تنها گرما تولید نمی کند بلکه کاملا در برابر آب مقاوم است.

هدلایت ضد آب

معایب هدلایت

تقریبا تمام محصولات در کنار نقاط مثبت خود دارای نقاط ضعف هم هستند هدلایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای آشنایی کامل و انتخاب صحیح نیاز است که معایب آن را نیز برایتان بازگو کنیم اما پیش از پرداختن به نقاط ضعف باید بدانید که مزایای هدلایت ها به قدری زیاد است که می توان از معایب آن چشم پوشی نمود.

۱. حساسیت به نوسان ولتاژ و جریان

هدلایت ها فوق العاده به نوسان ولتاژ و جریان الکتریکی حساس هستند به شکلی که اگر جریان از مقدار معین شده عدول کند و یا ولتاژ از میزان مجاز فراتر رود ممکن است هدلایت دچار آسیب گردد که بسته به میزان خسارت وارده می تواند منجر به تضعیف و یا از کار افتادن هدلایت شود.
البته شایان ذکر است که برای جلوگیری از این معضل می توان از نوسان گیر که بر روی سیم اصلی هدلایت قرار می گیرد بهره گرفت.

۲. آسیب پذیری در برابر دما و فشار بیش از حد

آسیب پذیری هر نوع لامپی در برابر فشار بیش از اندازه و دمای نامناسب امری طبیعی است حال آنکه آستانه تحمل هدلایت فرای لامپ است. این مورد را در صورتی که می شد به عنوان نقطه مثبت هدلایت هم در نظر گرفت اما چون در هر صورت نقص محسوب می شود در بخش معایب نام بردیم.

۳. عدم تولید حرارت و گرما

شاید این مورد در نگاه اول مثبت به نظر برسد چون سبب می شود به کاسه چراغ و سیم کشی خودرو آسیبی نرسد اما چون هدلایت ها برخلاف لامپ های هالوژنی و زنونی هیچ گونه گرمایی تولید نمی کنند موجب می شود در دما های بسیار پایین دچار یخ زدگی شوند.

 

پایان بخش اول  (ادامه دارد…)

دیاق چیست و کجاست؟ و چه کاربردی دارد؟
علائم خرابی کمک فنر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بازدید های اخیر بستن
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها