کروز غول صنعت تولید قطعات خودرو

کروز؛ غول صنعت تولید قطعات خودرو

تمامی دارندگان خودرو زمانی که قصد خرید و یا تعویض قطعه ای از قطعات خودرو خود را داشتند دست کم یک بار برند کروز به گوششان خورده حال آنکه این روز ها با پرونده قاچاق ۳۳ هزار میلیاردی بر سر زبان ها افتاده است. در این مقاله از تی پارت به طور مختصر با این غول صنعت خودروسازی آشنا خواهیم شد.

تاریخچه کروز

crouse-brand

کروز در سال ۱۳۶۰ کارخانه خود را در زمینی به مساحت ۲۶ هزار متر مربع افتتاح نمود و از سال ۱۳۶۱ فعالیت خود را آغاز کرد. در بدو تولید ، کروز با ساخت کلید و سوئیچ لوازم خانگی شروع به کار کرد. در سال ۱۳۶۹ با تولید کانکتورها و سوئیچ های مخابراتی یک گام فراتر نهاد. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۱ شرکت کروز پا به عرصه دیگری نهاد و وارد فاز جدیدی از تولید ، یعنی صنعت خودروسازی شد؛ و با طراحی و ساخت انواع سوییچ های خودرو نهال این درخت تنومند کنونی را در دل صنایع خودروسازی کاشت.

در سه سال پیش رو این شرکت خیلی پیشرفت چشمگیری نداشت و تنها دسته سیم را به زمره اقلام تولیدی خود اضافه نمود اما یک سال نگذشته بود که در سال ۱۳۷۵ به قسمت تولید قطعات تزئینی خودرو ورود کرد.
شرکت کروز در کنار طراحی و تولید قطعات خودرو سعی می کرد در کیفیت قطعات هم اهتمام بورزد تا سرانجام در سال ۷۹ توانست تعدادی از محصولات خود را به اروپا صادر نماید؛ در واقع از این سال به بعد کروز به طور متوسط هر ۳ سال یکبار خانواده جدیدی به خانواده محصولات خود اضافه نمود از جمله قطعات قوای محرکه ، قطعات تعلیق و ترمز ، قطعات کنترل بدنه و حفاظت و … .

در این اثنا این شرکت اقدام به احداث کارخانه دوم به مساحت ۴۰ هزار متر مربع به مسقف ۳۰ هزار متر مربعی کرد و در سال ۹۰ کارخانه سوم به مساحت ۱۷۰ هزار متر مربع با زیر بنای ۶۵ هزار متر مربعی افتتاح شد تا روند سه ساله تولید و طراحی خانواده جدید قطعات خود را به یک سال کاهش دهد و سالانه با تولید اقلام جدید مانند رادیو ضبط ، قطعات سیستم تهویه ، کویل ، بلوک سیلندر ، کاتالیست اگزوز ، فرمان برقی و … توانست قله های صنعت خودرو سازی را یکی پس از دیگری فتح کند و جایگاه خود را به عنوان قطعه ساز برتر ایران تثبیت نماید.

همزمان با توسعه کارخانه جات کروز این شرکت از سال ۹۰ اقدام به خرید سهام شرکت های بالادستی خود نمود. هم اکنون کروز مالک ۲۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۶۲.۲ درصد از سهام گروه بهمن است.
در مدت زمان تقریبی چهل سال به یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تامین‌کننده قطعات در صنعت خودرو ایران بدل شده است. در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

کروز قطعات چه خودروهایی را تولید می کند ؟

کروز در حال حاضر قطعات خودرو های ایران خودرو و سایپایی نظیر پراید ، پژو ۲۰۶ ، ۲۰۷ ، ۴۰۵ ، پارس ، سمند ، سورن ، تندر ۹۰ ، تیبا ، دنا ، رانا ، ساینا ، کوئیک ، نیسان و پیکان وانت و مزدا ۳ را تولید می کند و همچنین تعداد محدودی از قطعات خودرو های چینی گروه بهمن از جمله هاوال و بسترن را نیز تامین می کند.

کروز چه محصولاتی را تولید می کند ؟

کروز طیف گسترده ای از قطعات خودرو را در سبد محصولات خود دارد به طوری که می توان آن ها را در ۱۶ دسته کلی طبقه بندی کرد که به شرح زیر هستند :

محصولات کروز

  • فرمان
  • بلوک سیلندر
  • اگزوز و کنترل آلایندگی
  • داشبورد و سپر (از قبیل سپر جلو ، سپر عقب ، داشبورد)
  • چراغ (از جمله چراغ جلو ، چراغ عقب ، مه شکن ، ترمز سوم)
  • آینه (همچون آینه تنظیم دستی و برقی ، آینه تاشو دستی و برقی)
  • دسته سیم (از جمله دسته سیم موتور ، دسته سیم داشبورد ، دسته سیم در جلو ، دسته سیم اصلی)
  • سیستم تهویه (شامل مجموعه لوله و شیلنگ ، لوله تخلیه گاز کولر ، مجموعه پنل دستی و نیمه اتوماتیک ، مجموعه تهویه مطبوع)
  • سنسور و کویل (از قبیل مجموعه سنسور موقعیت میل لنگ و میل سوپاپ ، سنسور اکسیژن ، سنسور سرعت ، مجموعه کویل ، سنسور ضربه)
  • نشانگر ها و مالتی مدیا (از جمله جلو آمپر دیجیتالی ، مجموعه پنل جلو و رادیو ، رادیو پخش ، مجموعه نمایشگر چند منظوره ، ساعت دیجیتالی)
  • کنترل بدنه و حفاظت (از جمله واحد کنترل الکترونیکی FAM و BCM و FN ، ریموت کنترل ، سیستم هشدار موانع عقب ، بلندگو سیستم هشدار موانع عقب)
  • تعلیق و ترمز (از جمله مجموعه کالیپر ترمز ، مجموعه بوستر ترمز با پدال کلاچ اتوماتیک ، مجموعه طبق چرغ عقب ، مجموعه کالیپر ترمز جلو ، مجموعه مدولاتور ABS)
  • ایربگ و ایمنی (از جلمه واحد کنترل الکترونیک کیسه هوا ، کیسه هوای راننده ، مجموعه کیسه هوای راننده و سرنشین ، مجموعه کیسه هوای سرنشین ، رابط چرخشی ایربگ ، غربیلک فرمان با ایربگ)
  • قطعات تزئینی (از قبیل مجموعه کنسول ترمز دستی ، دریچه هواکش میانی ، قاب جای رادیو و زیر سیگاری ، مجموعه پنل میانی داشبورد ، مجموعه گردگیر دسته دنده ، مجموعه دستگیره در بازکن بیرونی)
  • قوای محرکه (همچون ریل سوخت ماتریکس ، مجموعه درپوش سوپاپ موتور ، مجموعه دریچه گاز مکانیکی ، رگلاتور گاز ، واحد کنترل الکترونیک بنزینی ، مجموعه شیر برقی بخارات بنزین ، پدال گاز برقی ، انژکتور بنزین)
  • سوئیچ (از جمله دسته تنظیم رادیو ، دسته راهنما ، دسته راهنما و کلاک اسپرتینگ ، کلید غیرفعال ساز ایربگ سرنشین ، سوییچ فشنگی استپ ترمز ، مجموعه پنل سوئیچ مرکزی با کلید مه شکن جلو ، مجموعه قاب و کلید های شیشه بالابر و تنظیم آینه ، کلید فلاشر و قفل مرکزی ، کلید تنظیم ارتفاع چراغ های جلو)

 

ویژگی ها و شاخصه های برجسته کروز

کیفیت

اجازه دهید برای شرح این مقوله سوال کلیدی مطرح سازیم.
به نظر شما آیا کیفیت قطعات کروز موجود در بازار لوازم یدکی با کیفیت قطعات مورد استفاده توسط خودروسازان یکسان است ؟
شرکت کروز تصمیم گرفت در بازار سنتی لوازم یدکی نیز رسوخ و نفوذ کند و فعالیت خود را گسترش دهد به همین منظور در سال ۱۳۹۱ قطعات تولیدی خود را تحت عنوان برند کروز پلاس (Crouse Plus) از طریق نمایندگان اختصاصی به بازار عرضه کرد. کروزی ها در اصطلاح برای قبضه کردن بازار تصمیم استراتژیک و راهبردی اتخاذ کردند و آن هم دست گذاشتن روی مقوله کیفیت بود به همین خاطر می بایستی برای رسیدن به بالاترین کیفیت محصولاتی که به بازار لوازم یدکی توزیع می کردند دقیقا از همان کیفیتی برخوردار می بود که به شرکت های بزرگ خودروسازی اعم از ایران خودرو و سایپا ارسال می کردند. پس می توان دریافت که جواب سوال مطرح شده بله است در ضمن شرکت کروز برای اثبات تعهد خود و حفظ کیفیت محصولات بازرسی های دقیقی انجام می دهد تا تخلفی صورت نگیرد.

با تمام این توضیحات باید عرض کنیم که کروز بهترین و مرغوب ترین قطعات خودرو را تولید می کند و هیچ شرکتی و کارخانجاتی از نظر کیفی نتوانسته بالاتر از کروز ظاهر شود چرا که کروزی ها از بهترین دستگاه ها و تجهیزات روز دنیا و مرغوب ترین مواد موجود بهره می گیرند و به واسطه کادر و متخصصان مجرب خود و آزمایشگاه های پیشرفته توان رقابت را از دیگر شرکت ها گرفته است و همواره قطعات کروز بیشتر از محصولات دیگر شرکت ها عمر میکنند.

شهرت و برندینگ قوی

دفتر مرکزی کروز

شرکت کروز قریب به ۴۰ سال قدمت دارد و ۱۲ هزار نفر در حال حاضر از طریق این مجموعه ارتزاق می کنند این خود نشان از اعتبار بالای این مجموعه دارد. اما این همه ی ماجرا نیست کمتر کسی ممکن است که برای تعویض یا خرید قطعه خودرو به بازار رجوع کند و نام کروز را نشنیده باشد آوازه ی کروز همه جا پیچیده و محصولاتش در واقع به نوعی شاخصی برای سنجش دیگر محصولات شمرده می شود و این حاکی از آن است که کروز شناخته شده ترین برند حاضر در حوزه تولید قطعات خودرو است و مشتریانش تجاری اش نیز از جمله ایران خودرو ، سایپا ، پارس خودرو ، رنو پارس و گروه بهمن می باشند که تک تکشان ید طولایی در صنعت خودروسازی کشور دارند. جدای از این موارد کروز در بازار بورس هم فعالیت دارد و با خرید سهام شرکت های بزرگ خودروسازی شامل ایران خودرو و بهمن موتور برای فعالین این حوزه نیز نام آشناست.داستان به همین جا ختم نمی شود کروز در عرصه بین الملل هم شهرت دارد و با شرکای تجاری مطرحی از قبیل شرکت Continental Automotive Systems آلمان ، شرکت Mando و S&T Motiv کره جنوبی ، Desay SV Automotive سنگاپور و Valeo فرانسه همکاری دارد.

بسته بندی

طبیعتا شرکت هایی مانند کروز که حاشیه سود بالایی فروش محصولات خود به دست می آورند سعی می کنند برای جلب توجه مشتریان و تقویت برند خود هم که شده از بهترین بسته بندی استفاده کنند. همین اینک محصولات کروز در بسته بندی با کارتن هایی به رنگ سازمانی اش (رنگ آبی کاربنی) به صورت پلمپ شده و هولوگرام دار برای جلوگیری از تقلب به همراه درج اسم و لوگو کروز روی آن توزیع می شود. این شکل از بسته بندی به سبب پرهزینه بودن برای سودجویان مقرون به صرفه نیست حال آنکه برند کروز و کد کروزی روی تمامی محصولات کروز حک می شود و مشتریان به سادگی می توانند جنس اصل و غیر اصل را تشخیص دهند.

بسته بندی کروز

قیمت

کروز تمام پنانسیل آن را دارد که محصولات خود را با قیمت سرسام آور به فروش برساند چرا که هم شناخته شده است و بسیار خواهان دارد به عبارتی تقاضا برای قطعات کروز بالاست ، از طرف دیگر همان طور که اشاره شد کیفیت محصولات و بسته بندی کروز در بالاترین حد ممکن است و این خود عامل دیگری است که مشتریانی که قیمت برایشان ملاک نیست و فقط به دنبال کیفیت هستند را به خود سوق دهد و در پایان با دارا بودن نمایندگی های متعدد ، همه جا در دسترس است پس با تمام این تفاسیر با دارا بودن اهرم های کنترل مختلف می تواند در این بازار انحصاری و مریض کشورمان در زمینه قیمت یکه تازی کرده و جولان دهد.

مختصری درباره کارخانجات شرکت کروز

کروز با احداث ۳ کارخانه و برون سپاری بخشی از حجم تولیدی خود و خرید سهام شرکت های زیر دست مانند شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران (IAI) و همچنین واردات برخی قطعات از کشور های چینی توانسته نیاز خودرو سازان و بازار را تامین کند که در ادامه فعالیت هر کارخانه را تنها با ذکر عناوین قسمت های مختلف آن شرح خواهیم داد.

ماشین آلات پیشرفته کروز

ماشین آلات کروز

کارخانه ۱ : دارای سالن های قطعات تزئینی ، ابزار سازی ، تولید سیم ، THT ، پشتیبانی مهندسی ، فنر زنی ، چاپ سیلک ، سنسور ، پرس ، رنگ کاری ، قالب سازی ، فلز کاری ، آزمایشگاه ، تزریق ، کشش سیم ، قوای محرکه ، دسته راهنما ، آبکاری و جلو آمپر می باشد.

کارخانه 1

کارخانه ۲ : متشکل از سالن های مونتاژ دسته سیم و SMD هست.

کارخانه 2

کارخانه ۳ : سالن های ترمز ، سیلندر ، غربیلک فرمان ، رنگ دستی ، آینه ، فلزکاری ، ماشین کاری ، چراغ ، تزریق ، فیوز و باکس ، داشبورد و سپر ، کویل ، آبکاری ، سیستم تهویه ، ایربگ و انبار را در بر دارد.

کارخانه 3

نتیجه گیری

کروز بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران می باشد و هدف آن به ارمغان آوردن کیفیت و ایمنی در زندگی است و چشم اندازش تبدیل شدن به با ارزش ترین و قابل احترام ترین برند ایران است که تاحدی توانسته بدان دست یازد. در این مقاله سعی شد مختصری درباره این غول صنعت تولید قطعات اطلاعاتی در خور به علاقه مندان این حوزه منتقل شود که امیدواریم این اتفاق رخ داده باشد.

 

منبع : شرکت کروز

فن آوران؛ کارخانه نوظهور اما مقتدر در عرصه قطعات خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بازدید های اخیر بستن
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها