تشخیص سروصدای پلوس و علت خرابی آن

تشخیص سر و صدای پلوس و انواع خرابی آن

برخی صدا‌ها رو ما از بیرون ( زیر خودرو ) می‌شنویم که احتمال داره ما رو نگران یا کنجکاو کنه؛ بعضی مواقع منشا این صدا‌ها از پلوس هستش.

قبل از اینکه بخواهیم صدا‌های ناشی از خرابی پلوس رو بررسی کنیم، بهتره کمی در مورد پلوس بدونیم پس با تی پارت همراه باشید تا انواع این صدا‌ها و علت اون ها رو براتون توضیح بدیم.

نقش پلوس در خودرو

پلوس

بدیهیه که برای حرکت ماشین نیاز به انتقال قدرت از موتور به چرخ هاست؛ در این مسیر قطعات زیادی به این انتقال کمک میکنن و درش نقش دارن که یکی از اونا پلوس هستش پس بهتره بدونیم پلوس چه نقشی رو بازی میکنه.

پلوس متشکل از مجموعه قطعاتیه که نقش واسط بین دیفرانسیل و چرخ رو بازی می کنه.

 

چرا پلوس یک میله ثابت نیست ؟

با اینکه خروجی دیفرانسل و مرکز چرخ رو‌به‌روی هم قرار دارن و خود پلوس هم شبیه به میله هست ولی ثابت طراحی نشده چون هنگام حرکت خودرو هر چرخ ( به طور مجزا ) احتمال داره که داخل چاله یا گودال و یا دست انداز بیوفته و مرکز چرخ از بدنه خودرو فاصله بگیره ( نسبت به چرخ های دیگه ) و یا بر عکس، احتمال داره روی سرعتگیر یا برجستگی یا سنگی بره و مرکز چرخ به بدنه نزدیکتر بشه.

این انعطاف در حد ۲۰ درجه رو به پایین و ۲۰ درجه رو به بالاست.

حتی در زمان گردش به راست و چپ که چرخ ها در جهت چپ و راست میچرخن، این مفصل ( پلوس ) طوری طراحی شده که قابلیت انعطاف در حد ۴۰ درجه به راست و ۴۰ درجه به چپ رو هم داشته باشه.

پس هر پلوس در دو محور یعنی ۴۰ درجه در راستای افق و ۲۰ درجه در راستای عمود قابلیت انعطاف داره که این مورد توی رانندگی به ما خیلی کمک میکنه.
شماتیک پلوس

 

پلوس موجب ایجاد چه صداهایی می شه ؟

  • صدای تق تق حین گردش به سمت راست و چپ
  • صدای غیر عادی چرخ
  • صدای تقه در تغییر سرعت

صدای تق تق حین گردش به سمت راست و چپ

با شنیدن این صدا مطمئن میشیم که صدا از پلوس هست. حالا اگه صدای تق تق حین گردش به راست باشه پلوس سمت راست مشکل داره و اگه صدا رو زمان گردش به چپ بشنویم مشکل از پلوس سمت چپ هست.

البته این مشکل به احتمال زیاد ممکنه از سر پلوس باشه و برخی مواقع هم میتونه از سه شاخه پلوس باشه.

عیب یابی پلوس

صدای غیر عادی چرخ

اگه صدای غیر عادی از چرخ به گوش برسه که با افزایش سرعت، صدا هم بیشتر بشه مشکل از بلبرینگ پلوس هست که خراب شده.

در صورت خرابی بلبرینگی که روی سه شاخه پلوس قرار داره، احتمال داره که در حین رانندگی، فرمون ماشین هم دچار لرزش بشه.

صدای تقه در تغییر سرعت

در زمان تغییر سرعت ( گاز دادن یا رها کردن پدال گاز ) اگر صدای تقه رو از جلو بندی (در خودرو های دیفرانسل جلو ) بشنویم باید دقت و بررسی کنیم؛ اگه بدون گرفتن کلاچ این اتفاق بیوفته یه احتمال اینه که از پلوس باشه که منشا اون می تونه از سه شاخه ، مشعلی یا تاب داشتن پلوس باشه.

یه احتمال دیگه هم داره اونم اینکه از خرابی دسته موتور یا گیربکس باشه که ربطی به پلوس نداره.

 

علت خرابی پلوس چی می تونه باشه ؟

باید بدونیم که پلوس مثل اکثر قطعات ماشین در اثر کارکرد فرسوده و خراب میشه ولی فرسودگی زود هنگامش سه تا علت کلی میتونه داشته باشه

پارگی گردگیر پلوس

  1. پارگی گردگیر پلوس
  2. کیفیت نامناسب قطعه ساخته شده
  3. استفاده نامناسب از خودرو (رانندگی ناشیانه یا بی رحمانه ) : کلیه فشارهای غیر متعارف و ضربات لحظه ای و آنی فشار میاره مثل بوکسل کردن ماشین های دیگه، استفاده نا‌مناسب از دنده ها، استفاده آنی از ترمز دستی و پدال گاز، روشن کردن ماشین بدون استارت یعنی وقتی ماشین توی دنده هست و در آخر زود رها کردن پدال کلاچ در زمان تعویض دنده و در نتیجه به پلوس ضربه و فشار وارد میشه.
علائم خرابی کمک فنر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بازدید های اخیر بستن
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها